zaterdag 19 augustus 2017

Vilagarcia - Baiona

En de paella is weer lekker! Vandaag zijn we aangekomen in Baiona net buiten Ria de Vigo aan de zuidzijde. Met drie grote marina's een echt watersportcentrum. We liggen hier samen met de Dina Helena van Henk en Marja en de Maaike Saadet van Jacco en Jannie. 1 april tijdens de vertrekkersbijeenkomst in Enkhuizen lagen we toevallig ook naast/achter elkaar.

Nadat we Sjoerd hebben opgehaald vanaf het station in Vilagarcia zijn we de volgende dag doorgevaren naar San Vincente del Mar. Om twee redenen. Ten eerste omdat hier een hele mooie rustige baai is en ten tweede omdat Sjoerd uit Nederland een lier heeft meegenomen voor de bemanning van de Vagebond. Zij hebben nogal pech gehad met een van de lieren op de mast. Bij het op spanning brengen van een val is een lier afgebroken en dus is er met spoed een nieuwe lier gewenst. Het was even sjouwen, maar dat vond Sjoerd geen probleem. Ook de Vagebond ligt daar en zo kan Sjoerd de meegenomen lier overhandigen. Vanzelfsprekend zijn ze heel blij dat Sjoerd dit heeft kunnen doen voor ze.

We zijn tijdens ons bezoek aan de Spaanse Ria's nog niet veel in het Nationale Park geweest. Maar nu komt het er toch van. Vandaag gaan we naar Ons. Ons maakt deel uit van het nationale park Atlanticas de Galicia en je mag hier alleen ankeren als je een vergunning hebt. Deze kan je via het internet aanvragen. Op de dag zelf moet je nog wel even aangeven waar je gaat ankeren. Nadat we het anker hebben laten vallen, varen we met de bijboot naar het strand om samen met Peter en Jacqueline van de Elisabeth een wandeling rond het eiland te maken.

Vanzelfsprekend kiezen wij Hollanders er weer voor om op het heetst (32 graden) van de dag een wandeling te beginnen. Halverwege vinden we gelukkig een terras met uitzicht en voldoende vloeibaars zodat we ook de tweede helft van de wandeling met goed gevolg kunnen volbrengen. Tijdens het tweede deel komen we over de top van het eiland met vuurtoren. De vuurtoren hadden we de avond ervoor al goed gezien vanaf onze ankerplek bij San Vincente del Mar.

Gezien de windverwachtingen besluiten we om de nacht niet bij Ons door te brengen, maar naar Ria de Pontevedra door te zeilen. Het is een stukje van vijf mijl en als we de baai indraaien, wanen we ons in Ibiza of Llorett de Mar. Vele waterfietsen, kano's, waterscooters, bananen achter een speedboot en zelfs een "parachuteboot" varen/drijven om ons heen. Toch gooien we het anker uit en hopen dat de zon snel onder gaat, zodat het wat rustiger wordt. En inderdaad als het even later wat donkerder wordt, is de baai leeg en genieten we van een heerlijk avond. Om de Ibizasfeer er een beetje in te houden draaien we wat "foute" nummers uit de jaren 70-90 en zetten we ons ledlampje in de kuip op discostand. Vooral Femmie kan bijna niet meer stoppen met lachen. Sjoerd heeft voornamelijk last van plaatsvervangende schaamte.

In Ria de Pontevedra moeten we vooral het plaatsje Combarro bezeoeken. Tenminste dit horen we van verschillende zeilers om ons heen en ook de pilot geeft aan dat dit een must in de ria's is. Na enkele mijlen op de motor door gebrek aan wind, komen we aan in een ondiepe baai vlakbij Combarro. Vanaf de baai ziet een en ander er nog niet zo uitdagend uit. Als we even later met de dinghy naar het dorp zijn gevaren, blijken alle aanprijzingen niet voor niks geweest. We lopen kris kras door het dorpje. De straatjes hebben we wat weg van Marken of het "Doolhof" in Volendam. Vooral de nogal merkwaardige opslagplaatsen (Horreos) in vrijwel elke tuin zijn opvallend.

De volgende morgen vertrekken we uit de Spaanse Ria's naar Baiona waar we nu dus samen met twee andere Nederlandse schepen liggen. En ook hier krijgen we bezoek van een groep dolfijnen op de ankerplaats.

Positie:
42 07.080' N
008 50.467' W

Helaas geen foto's omdat de internetverbinding, zelfs 3G, te traag is.

1. Lieve Zeilers.
    ik kom net uit de kerk en dacht moet eens even kijken of er alweer een verhaal is van jullie en ja hoor dat is er.
    Ik heb het met plezier gelezen jullie maken toch wel veel mooie dingen mee.
    Jammer dat er nog geen foto's bij zijn maar dan heb ik nog iets om naar uit te kijken.
    Ik ben gisterenavond met Tante Tanny uit eten geweest nog een cadeautje voor mijn verjaardag.
    WE zijn in de Oude School in Warder geweest het was er gezellig en het eten erg goed.
    Nou vanuit een bewolkt Edam wens ik jullie heel veel liefs.