dinsdag 18 november 2014

Zomervakantie naar Bretagne (deel 6)

Dag 33 (6 augustus)

Eastbourne 

Een week geleden hoorde we dat een deel van de historische pier in Eastbourne was afgebrand. Al de derde keer in tien jaar.

 30 juli, brand pier Eastbourne

Als we de kaap van Beachy Head ronden zien we de zwartgeblakerde pier meteen. Een triest gezicht.

De aanloop van Eastbourne is eenvoudig. De sluis staat al open en we kunnen zo naar binnen. De Nederlandse sluiswachter verwelkomt ons hartelijk. We krijgen een mooi plekje in de nette haven van Eastbourne. In de avond bezoeken we nog een cafĂ© aan de haven waar we goed internet hebben om wat mail binnen te halen en de laatste weersverwachtingen te bekijken. Als we langs een door de zonnebank gebruinde vrouw lopen worden we nogal vreemd aangekeken. Wij zijn inmiddels iets te bruin door de zon geworden en waarschijnlijk had de dame niet verwacht dat het nog bruiner kon dan zijzelf al was. 

Omdat de nadering van de depressie nu steeds duidelijker wordt, besluiten we om morgen toch maar door te varen naar Dover. Eigenlijk wilde we hier nog wel een paar dagen blijven. De komende jaren komen we hier vast nog wel een keer terug.



Dag 34 (7 augustus)

Dover

Vandaag staat dus Dover op het programma. Niet dat we hier nu zo graag heen willen, maar Duinkerken bijvoorbeeld is ook niet heel veel beter.

Het weer is nog steeds prachtig en ook Minoes geniet van het weer.

Helaas is er vandaag heel weinig wind en moet de motor een groot deel van de dag erbij staan. Via de marifoon wordt er gewaarschuwd voor kanaalzwemmers. Vandaag is er een grote groep onderweg vanuit Calais naar Dover. Heel ver weg zien we een paar rubberbootjes varen. Waarschijnlijk begeleidingsbootjes. Verder geen zwemmers gezien of het moeten een paar bruinvissen zijn die we bij Dungeness zien. Vlakbij Dover vragen we toestemming om de haven binnen te varen. Als we een sleper voor laten gaan , is dat geen probleem. Net voor de sluisdeur van de haven dicht gaat kunnen we nog de marina binnen. Helaas valt er niet veel meer positiefs te vertellen over Dover Marina. We zijn blij dat we morgen vroeg weer weg kunnen.

Dag 35 (8 augustus)

Blankenberge

We vertrekken rond 7 uur uit Dover naar Blankenberge. Een trip van rond de 85 mijl. Gelukkig doet de stuurautomaat het nog steeds goed. Omdat ook wij inmiddels uitgerust zijn met een AIS transponder zien we de omliggende scheepvaart goed en hoeven we geen enkele keer uit te wijken. Weinig wind maar net genoeg om samen met de steeds meer meelopende stroom voldoende voorgang te houden. Het blijkt dat we rond laagwater bij Blankenberge aankomen. Voor alle zekerheid bellen we de havenmeester om te vragen of er voldoende water staat in de toegang naar de haven. De havenmeester stelt ons gerust en zegt dat er zeker twee meter water staat. Met onze 1,65 meter zal dat dus geen probleem zijn. Als we tussen de pieren varen blijkt er zelfs niet minder dan 2,30 meter water te staan. We krijgen een mooie plek naast de boulevard en zijn blij met onze keuze om door te varen, gezien de naderende depressie. De windverwachting voor komende nacht en morgen overdag is 6 bft. Maar wel pal voor de wind voor ons. Niet de meest gunstige koers i.v.m. de deining maar beter dan tegen de wind te moeten hakken.

Dag 36 (9 augustus)

IJmuiden

Om 8 uur, met de laatste stroom tegen vertrekken we uit Blankenberge naar IJmuiden. Een trip van bijna 100 mijl. Als we tussen de pieren vandaan komen staat er een forse deining. Het is hier behoorlijk ondiep duss het water wordt hier behoorlijk opgestuwd. Na een stuk naar buiten te zijn gevaren kunnen we afvallen en kan de motor uit. Heel comfortabel is het niet. Voor Zeebrugge maakt een zandzuiger om onduidelijke redenen nog een keurig rondje om ons heen. Na de Westerschelde begint de stroom mee te lopen. Voor de wind met de zeilen vastgesjord, varen we urenlang 10+ knopen over de grond. De Maasmond voor Rotterdam is zo ook snel gepasseerd. Het weer is prachtig, met 20+ knopen schijnbare wind van achteren en we genieten met volle teugen. "De Liefde" vindt het blijkbaar ook prachtig, want ze geeft geen krimp. Vanaf Zandvoort gaat de stroom tegen lopen, maar door de forse wind kunnen we genoeg voortgang houden. Aan het begin van de avond, ergens tussen 7 en 8 uur, meren we af in de marina van IJmuiden. Moe maar heel tevreden zijn we. We halen chinees langs de boulevard. En dat smaakt best. 

Dag 37 (10 augustus)

Amsterdam, Sixhaven

Na een heerlijk nacht vertrekken we naar Amsterdam. Omdat het weer rond het middaguur gaat omslaan, willen we dan eigenlijk niet meer op het water zitten. Om 12 uur liggen we afgemeerd in de Sixhaven na, zoals altijd, de zeer vriendelijke aanwijzingen van de dienstdoende havenmeester. Vanmiddag doen we niks. Zo toch wel.....uitrusten ;) . 

Later op de middag neemt de wind toe tot 7-8 bft. en zeggen we meermaals tegen elkaar dat we de goede keuze hebben gemaakt om de laatste dagen even flink door te varen.

Dag 38 (11 augustus)

Amsterdam, Sixhaven

Het dagelijks tafereel begint al vroeg. Veel boten willen weg en de eerste komen ook al binnen. Wij willen blijven liggen en krijgen een ruime box toegewezen. Vandaag gaan we naar het Rijksmuseum. Na de heropening zijn we daar nog niet geweest. Online hebben we al kaartjes gekocht en hoeven dus niet in de rij te staan. Als we bij het Rijksmuseum aankomen, blijkt er overigens helemaal geen rij te staan. De drukte valt heel erg mee. Wat is het hier mooi geworden. Het gebouw zelf is minstens zo mooi als de kunstwerken. 




Een mooie afsluiting van onze vakantie. Omdat we nog een kleine week over hebben, maken we nog een rondje IJsselmeer om op zaterdag de 16e augustus weer af te meren in Jachthaven Waterland in Monnickendam.

Ondanks dat we de laatste week flink hebben moeten doorvaren, kijken we terug op een fantastische reis. Buiten de eerste en laatste paar dagen hebben we alleen maar prachtig weer gehad. Meestal voldoende wind, waarvan voor 80% uit de goede richting. Voor herhaling vatbaar. Misschien volgend jaar weer? We zullen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten