vrijdag 22 augustus 2014

Zomervakantie naar Bretagne

Dag 1
4 juli is het dan zover. Femmie haar laatste schooldag, Sjoerd was al vrij, en in de middag vertrekken we richting Amsterdam. Omdat de windvoorspelling qua richting en kracht erg ongunstig zijn, besluiten we om de staandemastroute door Amsterdam te doen. Rond etenstijd komen we aan in de Houthaven, waar de havenmeester ons verteld dat om 6 uur de brug open zal gaan. Achter de brug kunnen we aanmeren achter een drietal andere zeilboten die daar inmiddels liggen.

Van de de havenmeester krijgen we de opdracht om vanaf 23 uur goed uit te luisteren op de marifoon. Dan zal er worden doorgegeven hoe laat de eerste (spoor)brug zal draaien. Voor die tijd lekker gegeten, Minoes vermaakt zich zoals altijd op de kant en even voor 23 uur zetten we de marifoon aan op het voorgeschreven kanaal. Al snel ko t de mededeling dat de brug om 00:15 uur zal draaien. Nou dat is mooi, niet te laat. Als het later zou worden, is was het plan om nog een paar uurtjes te gaan slapen. Dat is dus niet nodig. Echter om 24:00 uur de mededeling dat het toch pas 1:30 uur wordt. Tsja, dat is lekker. Hadden we toch nog kunnen slapen. Maar goed het is niet anders.

Inderdaad om 1:20 uur gaan de lichten van de spoorbrug op rood-groen. Teken om ons voor te bereiden voor vertrek. Inmiddels zijn er nog een stuk of tien zeilboten die met het konvooi meevaren, aangesloten bij de groep.

Met een boot of 15 varen we langzaam door Amsterdam. Voor iedere brug is het steeds even wachten, maar eigenlijk gaat de doortocht heel vlot. Bij de Nieuwe Meer aangekomen, schutten we nog even door de sluis en openen de laatste drie bruggen over de rondweg A10 voor ons. Na de laatste bruggen meren we meteen af om een paar uurtjes te slapen. Volgens de informatie die we hebben kunnen we voor de brug bij Schiphol niet afmeren en die brug draait pas om 7 uur. Om half 6 maken we los en varen rustig naar de Schipholbrug. Die draait precies op tijd. Daarna varen we, soms met de genua bij richting het zuiden. 

Dag 2, (5 juli 2014)
Gouda is het doel voor vandaag. Het weer is niet echt top, maar we maken goede voortgang en de bruggen openen meestal heel snel. Bij de spoorbrug in Gouda zijn we ruim op tijd. Na de spoorbrug gaan we bakboord uit en meren om 15 uur af in de verenigingshaven. Niet echt een luxe marina, maar prima voor een nachtje. De rest van de middag brengen we door in het prachtige centrum van Gouda.






Dag 3, (6 juli 2014)
Vandaag vertrekken we weer op tijd. Het doel is Willemstad. De wind is net als gisteren meestal pal tegen en het waait ook weer fors. Verder regent het regelmatig en het is eigenlijk meer nat dan droog. Niet heel fijn dus. De tocht verloopt voorspoedig en de (spoor)bruggen doen het allemaal en draaien op tijd. Bij Rotterdam varen we langs de Brienenoordbrug. Toch leuk om deze ook eens van een andere kant te bekijken. Op het Hollands Diep waait het inmiddels nog wat harder. We zien regelmatig de 30+ knopen op de windmeter staan. Toch kunnen we het laatste stuk nog wat zeilen. Als we in Willemstad aankomen gaat het het spreekwoordelijke luik echt open. Altijd fijn zo'n wolkbreuk als je net een haven komt binnenvaren. Door een raam op een kiertje roept de havenmeester dat er langs de kade in het stadje plek zat is. Dat valt dan weer mee, zeggen we tegen elkaar. Als we de hoek om draaien, blijkt dat plek zat toch een te ruime formulering is. Er is plek maar we liggen wel drie dik. Als we vast liggen stopt het vanzelfsprekend met regenen.

Dag 4, (7 juli 2014)
Het is wat droger. Alle vooruitgang is meegenomen natuurlijk. Het houdt nog niet over. Omdat onze doorvaarthoogte ruim 21 meter is moet we bij de Krammer- en Volkeraksluizen door de beroepsvaartsluizen schutten. Dit duurt altijd wat langer dan via de jachtensluis omdat de beroepsvaart in principe voor gaat. Dat is geen wet maar eigenlijk wel logisch. Bijna vergissen we ons nog bij de Volkeraksluizen en varen bij de sluiskolk binnen waar geen beweegbare brug over ligt. De sluiswachter had nog wel gevraagd of we al vaker hier waren geweest. Natuurlijk zijn we daar al vaker geweest. Maar goed net op tijd kunnen we nog bakboord uit naar de sluiskolk met beweegbare brug. Bij de Krammersluizen zijn we niet het enige plezierjacht dat door de beroepssluis moet. De jachtensluis gaat vandaag voor onderhoud dicht. Toch handig omdat net bij het begin van de vakantieperiode te plannen. Ongetwijfeld zal een en ander wel iets ingewikkelder zijn dan wij denken. We varen door over de Oosterschelde richting het Veerse Meer. Bij de Zandkreeksluis is blijkbaar net een auto-ongeluk gebeurd. Hierdoor is de sluis gestremd. Na een uur of twee wordt de stremming opgeheven en kunnen we verder richting Veere. In Veere is in de aanloop naar de sluis van het Kanaal door Walcheren geen plek meer voor ons. We gaan voor de nacht in het stadje liggen. Veere blijft een heel leuk stadje.

Dag 5, (8 juli 2014)
Doel voor vandaag is Nieuwpoort in België. Kortom op tijd weg om eerst door het Kanaal door Walcheren te varen richting Vlissingen. 7 mijl is dit kanaal. We schatten in twee tot tweeënhalf uur. Dit blijkt iets te positief ingeschat. Doordat de openingstijden van bruggen niet op elkaar zijn afgestemd liggen we regelmatig een halfuur tot een uur te wachten voor een brug. Nou dat wordt krap met het tij richting Nieuwpoort. Buiten Vlissingen blijkt de wind bijna weggevallen. Met de motor bij houden we goed voortgang en komen we zonder noemenswaardige tegenstroom aan in Nieuwpoort. Daar vergissen we ons nog in de juiste haven. We kunnen namelijk in diverse havens op onze route een korting van 50% ontvangen. Dit voordeeltje komt doordat onze thuishaven een samenwerkingsverband heeft met 55 andere havens in Europa. En we blijven Hollanders hè.

Dag 6 en 7 (9 en 10 juli 2014)
Vandaag blijven we liggen. Buiten waaien de schapen dan de dijk om maar eens een gezegde te gebruiken. Bft 7 met in de middag een tijdje Bft 8. Niet echt een windje voor een familietochtje op zee. We maken een mooie wandeling door Nieuwpoort. Een groot deel van de binnenstad van Nieuwpoort is na de eerste wereldoorlog, dit jaar 100 jaar na het uitbreken hiervan, herbouwd. Op dag 7 besluiten we op weg te gaan naar Boulogne in Frankrijk. De wind is inmiddels wat afgenomen en de koers zou bezeild moeten zijn. Eenmaal buiten de pieren blijkt de zeegang nog zeer fors. Ook is de wind voor het eerste stuk nog niet bezeild en moeten we de motor bij houden. Nadat we verschillende keren massief water over krijgen, besluiten we gezamenlijk om terug te keren naar Nieuwpoort. De verwachtingen voor morgen zijn een stuk beter en we zijn op vakantie. We houden het graag leuk.

Dag 8 (11 juli 2014)
In de nacht is de wind verder afgenomen. En dus vertrekken we vandaag naar Boulogne. Niet de meest mooie bestemming, maar wel een mooie springplank richting Cherbourg. De dag verloopt zonder enige problemen. Ook bij Calais ondervinden we, waarschijnlijk dankzij de AIS, geen enkel probleem om de in- en uitvarende scheepvaart vrij te houden. Met flink wat stroom mee komen we op tijd aan in Boulogne. Zoals de auteur van de vaarwijzer terecht vermeld, worden we verwelkomt door honderden meeuwen en bijbehorende "Eau de Boulogne". We vinden een mooie plek en leggen met de kont naar achteren aan. We doen meteen wat boodschappen en genieten van een heerlijk douche. In de avond raken we in gesprek met twee zeilers uit Hellevoetssluis. Zij zijn vorig jaar teruggekomen van een tocht van drie jaar naar onder andere de great lakes in Amerika en Alaska. Nadat we in de kajuit hebben plaatsgenomen, wordt het een gezellige avond. We vertellen dat we een beetje twijfelen of we morgen moeten vertrekken naar Cherbourg. Dit omdat er weinig wind wordt verwacht en de wind die er komt is tegen. Zij geven aan dat zei zeker wel zouden vertrekken. Vanaf Cherbourg begint namelijk pas het echte mooie zeilen. Met die wetenschap gaan we naar bed.

Dag 9 en 10 (12 en 13 juli 2014)
Als we zijn opgestaan, besluiten we om vanmiddag toch te vertrekken naar Cherbourg. De afstand is ruim 120 mijl en dus zullen we een nachtje doorvaren. Om 16 uur vertrekken we. Nadat we de havenhoofden zijn gepasseerd, hijsen we de zeilen en varen we met de motor bij, hoog aan de wind richting Cherbourg. De voortgang is goed, we hebben ook stroom mee en dat helpt. In de vroege avond komen we nog een Nederlandse zeilboot tegen uit de andere richting. Verder is er eigenlijk geen enkele scheepvaart te zien. Alleen op de AIS in de scheepvaartroute die net noordwestelijk van onze route ligt. Daar hebben we dus eigenlijk geen omkijken naar. Nadat we bij de kardinale ton van de scheepvaartroute meer westelijk moeten varen, is de wind vrijwel tegen. De stroom gaat langzamerhand ook tegen staan en de snelheid gaat er dus flink uit. In de nacht als de stroom echt tegen staat varen we urenlang niet meer dan 2 knopen over de grond. Die frustreert enorm. Het lijkt wel of er geen einde aan komt. Maar dan gaat dan eindelijk toch de tegenstroom er een beetje uit. Heel langzaam gaat de snelheid vooruit. Van 2,0 naar 2,1.......2,5 en 3 en 4 totdat we weer een "normale" voortgang hebben van meer dan 6 knopen. Gelukkig gaat het dan hard. De wind hebben we nog steeds tegen. We maken lange klappen. Nu hoeft de motor niet meer bij, maar een rechte koers naar Cherbourg is het toch echt niet. De ruim 120 mijl zal wel een stukje meer worden dus. Na gelukkig een aantal uur 8 tot 9 knopen gaat de snelheid er langzamerhand toch weer uit. Dit wisten we wel, maar toch verdring je dat zolang de snelheid er lekker in zit. De planning was 2 keer stroom mee en 2 keer tegen en rond de kentering aan te komen in Cherbourg. Maar naarmate de stroom weer op zijn sterkst is, blijkt dat we dat niet gaan halen. Wel wordt het weer steeds beter. Na weer vele uren slechts enkele mijlen te hebben gevaren gaat dan eindelijk de wind ook een beetje ruimen en kunnen we het laatste stuk met voldoende voortgang afleggen. De invaart van Cherbourg is indrukwekkend. Een enorme golfbreker met twee ingangen. Op de kaart lijkt het altijd wat krapper dan in werkelijkheid. De toegang is zeer breed en we kunnen in het binnenmeer achter de golfbreker rustig de zeilen strijken. In de marina vinden we snel een plekje. We hebben er ruim 24 uur over gedaan en in totaal 160 mijl afgelegd. Maar we zijn er gelukkig. Het was zeker niet de mooiste tocht die we ooit hebben gemaakt. Maar alles is heel gebleven. We rekenen af bij de havenmeester, die in haar bootje langszij komt en gaan eerst even een uurtje slapen. De afgelopen 24 uur was nl. wel vermoeiend. In de avond zoeken we lang tevergeefs naar een pizzeria in de stad. Op de terugweg naar de haven vinden we er eentje. Na zo'n tocht smaakt alles goed, maar deze pizza is echt lekker. Op de boot nemen we nog een drankje, maar gaan op tijd naar bed.

Dag 10 (14 juli 2014)
Ondanks de lange tocht van gisteren, gaan we vandaag toch naar Guernsey. De afstand is ruim 30 mijl, maar met de juiste planning hoeven we daar maar ruim 3 uurtjes over te doen. We varen vandaag namelijk door de "Race van Alderney" Dit vaarwater tussen het vaste land van Frankrijk en het kanaaleiland Alderney kenmerkt zich door de enorme getijdestroom. Op het hoogtepunt staat er daar meer dan 7 knopen stroom. Als je het hier verkeerd plant, en je krijgt de volle stroom tegen, dan lig je daar gewoon een paar uur stil of gaat zelfs achteruit. Wij hebben ons hopelijk goed voorbereid. Zo rond de kentering gaan we weg. Al snel gaan we ruim 8 knopen. Zodra we bij de Race van Alderney zijn loopt dit snel op. Tot 13,5 knoop aan toe. Wel rekening houden met de grondzeeën die je hier hebt rond de ondiepere gedeeltes. We zijn dus snel bij Guernsey. De marina waar we willen liggen is Beaucette Marina in het noorden van Guernsey. Omdat de haven bij laagwater achter een drempel ligt, kunnen we niet meteen naar binnen. Eerst leggen we aan bij een meerboei en melden ons via de marifoon bij de havenmeester. Deze geeft aan dat hij met de boot naar buiten komt zodra er genoeg water boven de drempel staat. |En hij houdt woord. Na enkele uren komt de havenmeester naar buiten en wijst ons de weg naar een mooie box. Die avond genieten we van een heerlijk diner in het restaurant bij de haven.



Dag 11 (15 juli 2014)
Vandaag blijven we liggen. We maken een rondtour met de bus over het eiland. Erg mooi. In de bus is het wel druk en we kunnen lange tijd dan ook niet zitten. Er zitten veel Nederlanders van een zekere leeftijdscategorie in de bus. We moeten ons inhouden om niet steeds in de lach te schieten. Kortom we hebben lol. In St. Peter Port de hoofdstad van Guernsey stappen we uit. De havens zijn hier een stuk groter en voller. St. Peter Port is druk met heel veel toeristen die niet alleen met eigen boot hier komen maar vooral met de Ferries en ook Easyjet vliegt hierheen. We eten wat op een terras aan de haven en gaan dan weer met de bus naar Beaucette Marina. Later in de vakantie komen we nog een keer terug in St. Peter Port.






Dag 12 (16 juli 2014)
Bretagne is ons doel voor vandaag. Ruim 45 mijl varen. Het doel is Lezardrieux. Via via hebben we gehoord dat het daar erg mooi moet zijn. We hebben echter een probleempje. DE display van onze stuurautomaat is er mee opgehouden. Diverse pogingen om hem te reanimeren hebben helaas geen succes gehad. Wel hebben we alweer een nieuw gebruikte gevonden op Marktplaats. Waar zouden we zijn zonder Marktplaats. De eigenaar heeft beloofd om de display meteen op te sturen naar St. Malo, zodat we deze later daar op kunnen pikken. St. Malo staat immers toch hoog op ons lijstje. De komende dagen varen we dus ouderwets op het handje. Omdat de tochten niet al te lang zijn, is dat natuurlijk geen probleem.



De tocht naar Lezardrieux verloopt voorspoedig. Weinig wind maar wel net genoeg om te zeilen. Lezardrieux ligt ongeveer 5 mijl stroomopwaarts op een rivier. We hebben flink stroom mee als we de rivier opvaren. Bij Lezardrieux pikken we, met wat moeite door de sterke stroming, een meerboei op. De buitenhaven ligt vol en heeft daarbij ook niet echt ligplaatsen voor onze lengte. Achteraf blijkt dat we geen uur later aan hadden moeten komen. De stroming is op een gegeven moment zo sterk, dat de meerboeien onder water worden getrokken. Die zijn dus enige tijd helemaal niet zichtbaar en dan wordt het moeilijk om er eentje op te pikken.

Het verval is hier heel groot.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten