Kluslijst

Sinds de aanschaf zijn er al veel klussen geklaard. De lijst wordt er echt niet minder van. Hieronder een opsomming van zaken die we al gedaan hebben, de komende winters doen en uiteraard de wensen voor de toekomst.

Doordat de vertrekdatum nadert, groeit de vertrekkluslijst gestaag. Vanzelfsprekend worden klussen afgesloten maar er komen er net zo hard weer bij.


WIFI Antenne

Na lang zoeken hebben we via DX.COM een goede wifi antenne gevonden. Via een usb verlengkabeltje onder de buiskap hebben we nu wifi ontvangst ui de weide omtrek. Waar we ook liggen, meestal is er wel een vrij toegankelijk netje te vinden.

Kasens G9000
IPad Case

Via Aliexpress hebben we vorig jaar (2014) een waterdichte Ipad case gekocht. Het mooie van deze case is dat er geen laag over het scherm zit. Je kunt dus gewoon op het bestaande scherm werken. Via een waterdichte pakking rondom het scherm is de case waterdicht.


Inbouw centrale verwarming (najaar 2012)

In september hebben we na onze eerste vakantie op "De Liefde" de centrale verwarming geïnstalleerd. De dieselkachel is van het merk Webasto en type DBW2010. Dit type waterverwarmer kan permanent gebruikt worden en heeft een capaciteit van 11,5 KW. Als hoofdleidingen hebben we Uponor pijp gebruikt. Deze pijp is redelijk eenvoudig te buigen en met een beetje nadenken in welke volgorde zijn ook de perskoppelingen goed aan te brengen. De convectoren zijn van Jaga. Deze zien er qua ontwerp ook heel mooi uit. Naast de convectoren hebben we nog een warmtewisselaar van Isotherm en een plintconvector type Kickspace aangebracht.


Het vullen en vooral het op druk brengen van de leidingen was nog wel een klus. Dit omdat de leidingen niet met water maar met koelvloeistof gevuld zijn. Inmiddels hebben we een goede methode gevonden en gaat dit vlekkeloos.

Het systeem werkt heel goed. De afgelopen weken al een paar nachten rond min tien gehad, maar de kachel gaf geen krimp en hield alles lekker warm.

Tot zover zijn we dus heel tevreden.







Inbouw dieselgenerator (najaar 2012)

Voor de nodige extra stroom (voor anker) hebben we een dieselgenerator merk Pagura (motor Lombardini) van 6 KW ingebouwd. Deze generator heeft een standaard toerental van 1500 RPM. Ondanks de grote inbouwruimte in het motorruim hebben we toch voor dit compacte model gekozen. Gemonteerd op een grote anti-dreunplaat werkt de generator heel stil. Natuurlijk hoor je 'm wel, maar het geluid valt ons enorm mee.




Omvormer (najaar 2012)

2500 continu vermogen en 4500 piekvermogen. Zo hebben we 3 mogelijkheden op 230 Volt spanning te hebben aan boord; walstroom, generator en omvormer. Op alle drie werkt de wasmachine zonder problemen. We niet voor een automatisch omschakelsysteem gekozen, maar om dit handmatig te doen. Het idee hierachter is dat hoe meer systemen aan boord, hoe meer er ook stuk kan gaan. Dit geldt voor meer zaken aan boord.


Nieuwe accu's boegschroef (najaar 2012)

Na wat problemen met de boeschroef direct na aflevering hebben we op enig moment toch ook de accu's vervangen. Nu ipv 2 x 90 AH er twee van 120 AH AGM gemonteerd.


Zonnepanelen (najaar 2012)

Voor het nodige laadvermogen hebben we 4 zonnepanelen gemonteerd. 2 x 80 en 2 x 100 Watt. Twee BB en SB aan de railing en twee op de davits volledig draaibaar. Zelfs in het najaar nog 20 A laadvermogen op de meter gezien. Kortom dit valt niet tegen.









Buiskap en kuiptent (zomer 2012)

Bij de boot zat geen buiskap. Tenminste niet het doek wel de buizen. Deze en de kuiptent hebben we bij Schokker laten maken. Erg mooi in Bordeaux rood net als de waterlijn op de romp. Service bij Schokker was/is top. Na onze vakantie moesten we nog even terugkomen voor de zogeheten puntjes op de i. Zowel de kap als de tent staan er heel mooi en strak op.



Salontafel (najaar 2012)

Origineel zit er in de IP485 een grote klaptafel tegen het hoofdschot gemonteerd. Dit was bij ons schip al niet meer het geval. Er was eigenlijk alleen een klein campingtafeltje. Wel origineel Island Packet model maar niet als permanente oplossing. Voor de zomer al met Sieb Nijenhuis (scheepstimmerman) afgesproken dat we aan het einde van het seizoen een mooie tafel wilde laten maken. Nou dat is gelukt. Heel mooi en verstelbaar zodat je het blad tijdens het eten naar je toe kunt trekken en als je van tafel wilt de tafel weer van je af kunt duwen.



Was/droogmachine (najaar 2012)

Zoeken, zoeken en nog eens zoeken. In Oostenrijk (vorige woonplaats) hadden we ze wel gezien, die machines met minder inbouwdiepte. Er waren daar modellen met max 33 cm diepte en toch 6 kg vulcapaciteit. Echter als was/droogcombinatie konden we ze hier niet vinden. Na veel vijven en zessen eindelijk via de importeur een model met 40 cm diepte ipv de normale 60 cm uit het buitenland kunnen krijgen. Topservice van de importeur. Nu geïnstalleerd in de voorste natte cel op een verhoging. Hierdoor is er geen extra afzuigpomp noodzakelijk.



Gordijnen (najaar 2012)

Sieb Nijenhuis (scheepstimmerman) heeft voor ons de bovenroede met een mooie afwerklijst van teak gemaakt. Door de ronde vorm en de hoek waaronder e.a.a. gemonteerd moest worden, durfden we dit niet zelf aan. De onderroede hebben we van dun rvs railingdraad gemaakt. De gordijnen zelf van niet al te dikke stof en in de kleur bordeaux, net als de stoelen. Een mooi resultaat.

Brandblussers

Er waren slechts 2 kleine 2 kilo poederblussers aan boord. Deze hebben we aangevuld met 2 x een 6 kiloblusser (poeder- en schuimblusser) en nog 2 blussers (schuim) voor in de andere hutten. In elke ruimte is er nu op zijn minst 1 blusser aanwezig. Daarnaast hebben we nog de beschikking over 2 blusdekens en kan ook de motorruimte via een blusgat geblust worden.

Mechanische ventilatie inclusief afzuigkap (najaar 2012)

Een tip van Webasto. Leg een mechanisch ventilatiesysteem aan net als tegenwoordig in woningen wordt toegepast. Dit om geforceerde ventilatie te bevorderen. Werkt echt fantastisch.

LED interieurverlichting (najaar 2012)

Inmiddels alle binnen halogeenverlichting vervangen door LED. Gekocht bij Ledworld. Dit bedrijf heeft een vestiging en showroom in Monnickendam zodat we vooraf met enkele proefledjes konden testen wat het meest geschikt was. Per armatuur hebben we het type 6 SMD warm licht toegepast. De kleur komt ons zelfs nog iets rustiger en warmer over dan de "oude" halogeenverlichting. Voorheen per armatuur 10 watt en nu 1,5 watt.

Zeilen laten wassen en herstellen (najaar 2012)

Via zeilemaker Schokker hebben we alle zeilen laten wassen bij Ultramar en na de wasbeurt laten nakijken door Schokker. Het resultaat is boven verwachting. Witter dan wit.

Accumonitor (winter 2012/2013)

Om een beter inzicht in de stroomvoorziening, verbruik, accusituatie etc. te verkrijgen hebben we een accumonitor van Victron gemonteerd. De installatie was echt een piece of cake. Wat een prachtig overzicht geeft dit. Komend vaarseizoen zal dit ook zeker rust verschaffen nu we een compleet overzicht hebben van ontlading en bijlading.

Geforceerde ventilatie (winter 2012/2013)

Met diverse PC ventilatoren in o.a. de kasten hebben we een constante ventilatie in delen van de boot waar door condensatie vochtophoping zou kunnen optreden.


Revisie vacuumpomp toilet (najaar 2012)

Een niet zo'n prettig karweitje maar het moest toch eens gebeuren. Verdere details zullen we jullie besparen.

Vloerbedekking kombuis (najaar 2012)

Behalve in de kombuis hadden we in de rest van het schip al lekkere warme tapijt liggen. Om koude voetjes te voorkomen tijdens het koken hebben we dit opgelost met een uitloopmat. Makkelijk schoon te houden en zonder randafwerking eenvoudiger op maat te snijden/knippen.

AIS (winter/voorjaar 2013)

AIS transponder hebben we deze winter ingebouwd. Werkt fantastisch. Overigens niet met een antennesplitter maar met een eigen antenne op de hekstoel.

Anker Bruce 50 kg (najaar 2012)

Via een duitse online watersportsite een mooi 50 KG Bruce anker aangeschaft. Omdat de Bruce ankers ons in het verleden nooit teleur hebben gesteld is het wederom dit type anker geworden. Ondanks het feit dat de laatste jaren de Rocna's van deze wereld flink in opkomst zijn. Het bestaande CQR (27 kg) anker houden we uiteraard gewoon als reserve.

Afdekhoezen lieren, giek/mastverbinding etc. (najaar 2012)

Van alle reststukken die overbleven na de maak van de buiskap en kuiptent hebben we hoezen gemaakt voor over de lieren, fokrollers en over de giek/mastverbinding. Dit laatste om de brede sleuf in de mast tijdens de winter af te dichten tegen evt. inwatering.

Zeekooien (winter 2012/2013)

In de salon hebben we zowel aan stuur- als aan bakboord een zeekooi gemaakt door de salonbanken te voorzien van stevige zeiltjes. Hierdoor vallen we niet meer uit de kooi bij een onverwachte beweging van de boot. Ook in de stuurboordhut voor (hut van Femmie) hebben we nog een zeekooi gemaakt.


Isoleren romp (najaar 2013)

Omdat de romp toch voor behoorlijke condensatie van vocht zorgt in de winter, hebben we besloten om de romp te isoleren. Het gecondenseerde vocht loopt bij ons overigens gewoon naar de bilge en levert geen vochtoverlast. Als materiaal gebruiken we Extrem Isolatieplaten van 2 cm dikte. De verwerking gaat heel goed. Alleen is het steeds weer uitzoeken hoe we het beste achter de wand komen. De hutten zijn inmiddels klaar. alleen de salon en de natte cellen nog. We zijn benieuwd of we dit in stookkosten gaan merken. De winter 2013/2014 was een stuk milder, dus helemaal te vergelijken is het niet. We hebben echter minder dan de helft aan diesel verstookt. Najaar 2014 hebben we het restant van de romp van isolatie voorzien en tevens in de grote ramen in de salon voorzetramen gemaakt. We merken nu al verschil.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen