dinsdag 22 augustus 2017

Eau de Nazaré

Gistermiddag (21 augustus) varen we de haven van Nazaré binnen na een kort tochtje vanuit Figueira Da Foz. We zien het eigenlijk al meteen, het is hier op zijn zachtst gezegd geen luxe marina. De drijvende steigers, drijven nog maar net en zitten onder de meeuwensh.t. Het havenkantoor is al dicht en we rekenen een niet met de faciliteiten te rijmen bedrag van € 32,50 p/n af bij de portier. Op en rond de haven staan meerdere "projectjes" (zo noemen wij boten waar nog veel aan moet gebeuren voor ze weer het water op kunnen) en her en der liggen ook een aantal wrakken op het terrein.
Een echte klushaven dus. Afgezien van de dagelijkse klusjes, is die tijd voor ons achter de rug.

Afgelopen week zijn we vanuit Baiona hierheen gevaren. Het eerste stadje wat we aandoen na Baiona is Viano Do Castelo. We vertrekken samen met de Dina Helena en de Maaike Saadet. De wind laat het tijdens het tochtje van 35 mijl grotendeels afweten. Het is dus vooral motorzeilen langs de kust. Omdat de haven geen plek heeft voor onze lengte, leggen we aan aan een ponton langs de rivier. We hebben precies 50 centimeter ruimte voor en achter. Komende dagen is het feest in het stadje. Als we het centrum in lopen staan de tribunes al langs de weg. We eten 's avonds met de andere vertrekkers bij een leuk restaurant met vriendelijke bediening. 

De volgende dag gaan we naar het kerkje bovenop de berg met een prahctig uitzicht over de zee en het binnenland. We nemen het kabelbaantje naar boven en na de bezichtiging de weg, nou ja weg, trap weer naar beneden. Terug op de boot, doen we nog een klusje bij de Dina Helena aan boord, zodat zij de genua ook veilig uit kunnen bomen tijdens de komende overtochten. 

Na twee dagen besluiten we om verder te varen naar Leixoes. Het grootste deel kunnen we zeilen. Er is wel een andere vervelend puntje vandaag. Het is behoorlijk mistig. Soms is het zicht minder dan tweehonderd meter en dus staat de radar de hele dag aan. Als we de havenmond naderen, kiezen we ervoor om achter een visserschip aan te varen, omdat deze de weg vast een stuk beter kent dan wij. Het zicht is heel slecht en ineens doemt er een enorme boeg van een olietanker op uit de mist. Ons laatste uur is geteld. We gaan binnen een paar seconden ten onder!

Het blijkt mee te vallen, maar het duurt even voor de hartslag weer naar normale waarden gedaald is. Op de ais hebben we al eerder gezien dat er achter de golfbreker een boot afgemeerd ligt. Maar nu zien we pas wat voor een schip het is. 

Op het moment dat ons hart nog een paar keer vergeet zijn werk te doen, laten we het anker vallen. Om ons heen liggen nog een paar boten voor anker en er wordt volop getraind door open wedstrijdbootjes (49'ers) voor het komende WK dat hier wordt gehouden.

We liggen hier eigenlijk midden in de containerhaven van Leixoes en het is een komen en gaan van grote en nog grotere containerschepen. Vooral 's nachts geeft dat een onheilspellend geluid in onze boot. Een hele rustige nacht wordt het dus niet. Als we uit de veren zijn, gaan we met de metro naar Porto. Het duurt even voor we door hebben hoe de kaartjesautomaat werkt, maar na wat hulp van een vriendelijke Portugees lukt het om de juiste kaartjes te kopen. Het ritje met de metro duurt een klein half uurtje en we stappen midden in het drukke centrum van Porto uit. Porto is prachtig met vele nauwe straatje en het uitzicht over de Douro (rivier) is "einmalig". Hoewel de architectuur compleet anders is, wanen we ons een beetje in Amsterdam. Porto heeft ook een rijk verleden en opvallender nog....... Tours en Tickets bussen. 

Het is erg warm en als we terug op de boot zijn, vinden we het niet erg dat de wind is aangetrokken voor de nodige afkoeling. Ook de Vagebond is inmiddels aangekomen in de baai. Zij zijn die nacht vertrokken vanaf het eiland Cies en zijn in tien uurtjes hierheen gezeild. 

De volgende morgen om zeven uur vertrekken we verder naar het zuiden. Onderweg worden we verschillende keren begeleid door dolfijnen. Sjoerd ziet ze voor de eerste keer naast de boot en geniet zichtbaar van de schijnbare speelsheid van de dolfijnen. Ons doel voor vandaag is Figueira da Foz. Volgens de pilot is er hier geen ankermogelijkheid en is de marina very expensive. Twee zaken die ons eigenlijk niet zo goed bevallen. De werkelijkheid blijkt anders. Na de twee havenhoofden is er aan stuurboord een mooie kom, met een druk strand waar we prima kunnen ankeren. Er ligt al een Portugees maar die vertrekt direct als hij ziet dat wij daar ook ons anker laten vallen. We twijfelen of je hier wel mag liggen, maar zolang er geen sterke arm komt om ons op de regels te wijzen, blijven we gewoon liggen. Even later komt er nog een Engelsman naast ons liggen en als het donker wordt, liggen we nog met ons tweetjes en is er nog geen controle of iets dergelijks geweest. De volgend emorgen is de Engelsman al vertrokken en als wij vertrekken begint het strand alweer vol te lopen met badgasten. We hijsen het ijzeren zeil en na 35 mijl komen we aan in Nazaré. Het plan is om woensdag, als de verwachte wind er is, door te zeilen naar Cascais bij Lissabon. Tot die tijd genieten we van de eau de Nazaré en verkennen we het touristische stadje met heerlijke terrasjes en goed wifi.

Positie:
39 35' 02.08" N
009 04' 32.41" W



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen