vrijdag 14 april 2017

Donderdag de 13e

De klus van vandaag doe je liever niet op vrijdag de 13e. Vandaag wordt de voorstag vervangen en dat levert, ook al weet je wel dat er eigenlijk niks mis kan gaan, onbewust toch wat spanning op. Dus gekozen voor een professional met veel ervaring. Dat geeft rust en natuurlijk kwaliteitsgarantie, hoewel dat laatste zich nog moet bewijzen......

Rond twaalf uur stapt de eerste medewerker van CS Rigging (www.cs-rigging.com) aan boord. Hij begint gelijk met de voorbereiding, zodat dit klaar is als zijn collega komt. Als tijdelijke voorstag gebruiken we een val. Deze is van dubbelgevlochten dyneema en is 13 mm dik. Meer dan sterk genoeg dus om deze tijdelijke klus te klaren. De rest van de verstaging wordt losgezet om de voorstag van spanning te krijgen. Omdat onze dubbele achterstag niet voldoende ruimte kan geven, moet ook de interne spanner van het Harken reefsysteem een flink stuk losgedraaid worden.


De tweede CS medewerker komt aanlopen en is precies op tijd voor het echte werk. Glunderend hijst hij Timo de mast in. Glunderend? Ja, want hij hoeft alleen maar op het knopje van de lier te drukken. Scheelt een hoop elleboogstoom.



Na een paar minuten ligt het reefsysteem met daarin de te vervangen stag op de steiger. We meten de diameter voor de zekerheid nog even op en nadat dit blijkt te kloppen, slijpen we de stag door. Dan kan de nieuwe stag aan de oude worden bevestigd en door het reefprofiel gevoerd worden.



De nieuwe oogterminals worden vakkundig aan de nieuwe stag bevestigd, wat overigens wel enige moeite kost. Het walsapparaat is handbediend en er moet dus flink gepompt worden.



Hierna kan de hele handel weer op de mast en boeg bevestigd worden en zit deze klus er ook weer op. We zijn heel blij met het resultaat en danken de medewerkers van CS Rigging voor de soepel verlopen klus.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen