dinsdag 18 november 2014

Zomervakantie naar Bretagne (deel 5)

Dag 28 en 29 (1 en 2 augustus)

Poole

1 van de bestemmingen die we zeker aan willen doen is Poole. Met een bakstagwindje en stroom mee vertrekken we om 8 uur (buren willen weg). De kust is hier prachtig.

Helaas weigert het stuurautomaatdisplay wederom zijn diensten aan ons beschikbaar te stellen. Aai over de bol werkt ook niet helaas. De komende dagen zijn de tripjes niet te lang, dus we sturen weer op de hand.

De aanloop van het binnenmeer waar Poole aan ligt is prachtig. Wel even rekening houden met de kabelpont, maar deat levert geen problemen op. Het waait inmiddels weer goed en met een forse hekgolf leggen we het laatste stukje naar Poole af. De marina ligt aan de boulevard en ligt vol met grote plastic Sunseekers.

Dit soort:

We leggen aan bij de meldsteiger en lopen naar het havenkantoor. De vriendelijke havenmeester geeft ons een mooi plekje. Als we af rekenen is het even schrikken. Zelfs nadat er 50% korting, i.v.m. het samenwerkingsverband met onze eigen haven, is verrekend. Maar goed, hadden we maar geen 52 voet zeilboot moeten kopen ;) .

Die avond is er een bijeenkomst van VW oldtimers aan de boulevard. Hele mooie exemplaren zitten er bij. De volgende dag bezoeken we nog het lokale maritieme museum en genieten we verder van het mooie weer.

Dag 30 (3 augustus)

Beaulieu River

Eigenlijk hadden we het plan om vandaag naar Cowes te gaan. Het zeilersmekka. Echter deze week is het Cowes week met elke dag zeilwedstrijden met 100'en zeilboten. Weinig kans op een ligplaatsje in Cowes en omgeving dus. Wel varen we een stukje de rivier op om te zien of we nog een geheim plekje vinden. Helaas.

We besluiten naar de andere kant van de Solent te varen naar Beaulieu River. Het is even goed kijken naar de aanloop van de rivier. Na 5 mijl stroomopwaarts komen we bij het dorpje Buckler Hard aan en meren af aan een steiger midden op het riviertje. Wat is het hier mooi. Zilverreigers en vele andere watervogels lopen langs de kant van het water. Met de bijboot varen we naar het havenkantoor en daarna maken we een mooie wandeling langs de rivier en door het bos naar Beaulieu. Daar gunnen we ons een ijsje voordat we weer terug wandelen richting de haven. Onderweg doen we ons nog tegoed aan de vele bramen die hier langs het pad groeien.

De natuur is hier prachtig. Heel wat anders dan het toeristencentrum Poole. We genieten van een heerlijke nachtrust.

Dag 31 (4 augustus)

Portmouth, Gosport Marina

Nadat we met de ebstroom naar de Solent zijn gezeild, zetten we koers naar Portmouth. Onderweg zien we weer erg veel wedstrijdschepenen. Ondere andere de VO65's van Abu Dabi, het "vrouwenteam SCA en Dongfeng uit China zijn volop aan het trainen hier voor de aankomende Volvo Ocean Race. De Dongfeng zeilt met een knoop of 20 vlak achter ons langs. Een prachtig gezicht.

We meren af in de voormalige marine-haven. De pont brengt ons naar de andere kant van de rivier waar Portmouth ligt.

Daar willen we ook wel even naar het maritieme museum. Als we de toegangsprijs voor een familie zien (€ 105,-), zien we daar toch maar vanaf. We slenteren wat door het outlet centre en pikken nog even een terrasje.

Op de terugweg zien we een bedrijfje dat Simrad electronica reparaties verricht.Het display werkt nog steeds niet dus we maken een afspraak dat een monteur morgen even langskomt om een blik te werpen. Wel vraagt de monteur waar we allemaal al naar gekeken hebben. Terloops noemt ie ook nog de grounding (aarde). Uiteraard hebben ook de aarde bekeken. Terug op de boot gaan we toch nog eens alle aansluitingen na. En ja hoor, de aansluiting van de aarde op het moederbord van de stuurautomaat is een paar millimeter uit de bevestiging gekomen. Nadat ik deze opnieuw vast heb gedraaid functioneert het geheel weer. Compleet over het hoofd gezien, maar zeker 10 keer bekeken. We bellen de monteur op en bedanken hem hartelijk. Ook spreken we nog even af om hem toch nog een geldelijke beloning te geven. Hoewel hij eigenlijk niks heeft gedaan, buiten het noemen van het G-woord.

Dag 32 (5 augustus)

Brighton

Op de lange termijn weerkaarten zien we langzamerhand een depressie dichterbij komen. We houden het goed in de gaten om niet ergens lang verwaait te komen liggen. Vandaag naar Brighton. Een mooie tocht met voldoende wind uit de goede hoek. De marina is niet heel gezellig maar Brighton zelf vergoed veel. De kinderen vermaken zich in het pretpark op de pier en verder maken we nog een flinke stadswandeling.